Overslaan naar content



Solliciteer bij Warmteservice, ook zonder productkennis!

 Warmteservice is dé specialist op het gebied van verwarming, sanitair, installatiemateriaal en duurzame oplossingen. Onze medewerkers helpen dagelijks vele klanten. Klanten die bij ons komen, omdat we weten waar we het over hebben. We doen er dan ook alles aan om onze medewerkers op te leiden tot echte specialisten. Heb jij geen verstand van onze producten, maar wél een commerciële instelling? Je bent van harte welkom! In deze blog vertellen John en Joey je meer.

John van Dijk is rayonmanager en verantwoordelijk voor het trainingsaanbod. “Bij Warmteservice werken collega’s met allerlei verschillende achtergronden”, vertelt hij. “Van schoolverlaters tot horecapersoneel. Deze medewerkers zijn zonder enige productkennis gestart en helpen nu probleemloos onze klanten.”

Joey Hubers werkt als verkoopmedewerker. Twee jaar geleden begon hij bij ons, zonder enige voorkennis. “Voordat ik bij Warmteservice begon, werkte ik in de horeca”, vertelt Joey. “Ik wist helemaal niets van de producten. De eerste weken komt er veel op je af. Maar je merkt dat je echt snel leert. Het fijne van Warmteservice is dat je ook echt de tijd krijgt om alles rustig te leren. Daarbij kun je áltijd terecht bij collega’s. En je hoeft echt niet meteen alles te weten. Geef jezelf minimaal een jaar de tijd daarvoor.”

Soorten trainingen en cursussen die je kunt volgen bij Warmteservice

Bij Warmteservice bieden we verschillende soorten trainingen en cursussen aan. Als eerste zijn er productspecifieke trainingen. “Als je in de winkel komt te staan, moet je natuurlijk kennis hebben over de producten die we verkopen”, vertelt John. “Daarvoor hebben we hele mooie producttrainingen. Denk bijvoorbeeld aan trainingen over centrale verwarming of dakbedekking. Ook leer je bijvoorbeeld hoe de winkel eruit moet zien, om zo goed mogelijke verkoopresultaten te behalen.”

Daarnaast geven we trainingen op het gebied van ‘soft skills’. Daarbij kun je denken aan verkoop- en gesprekstechnieken. “Als je achter de balie staat en de klant wil adviseren, is het handig als je weet op welke manier je dit het beste kunt doen”, vertelt John. “Welke vragen stel je? Welke houding neem je aan? Hoe zorg je voor een warm welkom voor de klant? Dat soort dingen leer je bij ons. Daarbij zoeken we wel mensen met een commerciële instelling, die het leuk vinden om te verkopen en adviseren.”

Joey vult aan: “Door die trainingen sta je zelfverzekerder achter de balie. In het begin kijk je natuurlijk vooral mee met collega’s. Als je nieuw bent ga je gewoon lekker naast je collega staan die een klant helpt. Een collega van mij heb ik zo ook ingewerkt. Al gauw stond hij zelf een klant te helpen. Ik zag dat hij echt snel leerde.”

Volg zelf cursussen in de app

Als je bij ons aan de slag gaat, krijg je toegang tot onze app WShare. In deze app zijn verschillende online cursussen beschikbaar. Wil je bijvoorbeeld iets weten over airco’s, dan klik je die module aan en doorloop je de cursus. Vervolgens doe je een toets om te kijken of je alles begrijpt. Daarbij ga je tijdens je carrière bij Warmteservice regelmatig in gesprek met je vestigingsmanager over je ontwikkeling.

“Die app is heel handig, aangezien je cursussen kunt doen wanneer je zelf wil”, vertelt Joey. “Bijvoorbeeld even een half uurtje tijdens je werkdag in de vestiging. Of ’s avonds thuis op de bank, wanneer het jou uitkomt.”

Bezoek trainingsdagen en oefen praktijksituaties

John geeft aan dat er soms ook trainingen op locatie worden georganiseerd. “Dan komen we samen met een aantal collega’s in één van onze vestigingen. We verzorgen een lekkere lunch en vragen bijvoorbeeld een leverancier als trainer. Ook kunnen medewerkers ervaringen uitwisselen en zo van elkaar leren. Dat is misschien nog wel de beste manier om kennis op te doen.”

Tijdens trainingsdagen oefenen we met praktijkcasussen. De trainer vraagt dan hoe jij iets in een bepaalde situatie zou aanpakken. Vervolgens geeft de trainer feedback op jouw antwoord. Zo leer je over alledaagse praktijksituaties en bespreek je met elkaar hoe je iets het beste kunt aanpakken.



Cursusaanbod sluit aan bij behoeften van medewerkers

Onze medewerkers geven zo nu en dan aan waar zij behoefte aan hebben qua ontwikkeling. Daar luisteren we goed naar. “Bijvoorbeeld met het thema duurzaamheid”, vertelt John. “Dat is nu natuurlijk een hot topic. We leggen de focus steeds meer op warmtepompen. Vanuit de werkvloer kwam de vraag om hier meer over te leren. Daarom hebben we dat nu opgenomen in het cursusaanbod.”

Hoe zien je eerste weken bij Warmteservice eruit?

“Als je start als verkoopmedewerker krijg je sowieso eerst 2 verkooptrainingen”, vertelt Joey. “Hierin leer je bijvoorbeeld waar we voor staan, wat de doelen zijn en welke houding je aanneemt als verkoopmedeweker. Daarnaast heb je meteen toegang tot de online leeromgeving, waarmee je rustig aan de slag gaat. Tenslotte sta je natuurlijk in de winkel naast collega’s waar je veel van leert. Mijn tip is dan ook: wees niet bang om de stap te maken om te solliciteren. Kijk veel mee, stel veel vragen en geef jezelf de tijd!”

“Door de trainingen sta je zelfverzekerder achter de balie.”

Joey

Verkoopmedewerker

Opgedane kennis in de praktijk brengen

Joey merkt dat de cursussen hem helpen om klanten beter te woord te staan in de vestiging. “Een tijdje terug had ik een toets gedaan over radiatoren. Kort daarna kreeg ik een klant die er een vraag over had. Dankzij de cursus kon ik die toen heel makkelijk beantwoorden.”

Bij Warmteservice kun je certificaten behalen en specialist worden op een bepaald gebied. “Als we merken dat iemand het goed doet, gaan we in gesprek met diegene over eventuele ontwikkelmogelijkheden”, vertelt John. “We hebben veel verkoopmedewerkers die zijn doorgegroeid naar verkoopadviseur, vestigingsmanager of formulemanager. Er is dus echt ruimte om jezelf te ontwikkelen bij ons.”