Overslaan naar content

EEN WERKDAG

van onze verkoopmedewerker Sietse

Als verkoopmedewerker bij Warmteservice heb je een afwisselende baan. Zo ook Sietse van 26 uit Alkmaar, die sinds 2020 met veel plezier bij Warmteservice werkt. Wil je weten wat hij zo leuk vindt aan zijn werk? Lees dan snel zijn verhaal.

Verschillende soorten taken

Als verkoopmedewerker weet je wat je ongeveer te wachten staat op een werkdag. Toch doe je veel verschillende dingen. “Ik begin de dag rustig met een bakkie koffie, een praatje met collega’s en met het bijwerken van de mail”, vertelt Sietse. Daarna gaat hij samen met een collega achterin de winkel aan de slag. Hier sorteert hij de binnengekomen goederen van de leveranciers en zet hij klantbestellingen klaar. Tenslotte is er nog de belangrijkste taak: het helpen en adviseren van klanten aan de verkoopbalie in de winkel.

Omdat Sietse in één van de winkels werkt, is geen dag hetzelfde. Er kan een klant binnenkomen die één ringetje nodig heeft, of iemand die een heel huis gaat verbouwen. Je leert elke dag weer bij. Dat maakt het werk voor Sietse nog altijd interessant.

Zonder kennis aan de slag bij Warmteservice: kan dat wel?

Sietse komt zelf uit de horeca, maar wilde vanwege corona iets anders. “Toen ik net binnenkwam, twijfelde ik of het werk niet te saai zou zijn. Als snel kwam ik erachter dat dat niet zo is. Er is veel om te leren.” vertelt Sietse. Het fijne aan Warmteservice is dat je rustig aan in alles meegenomen wordt. Als het te snel gaat of als je het niet snapt, is er alle begrip om het uit te leggen. Het mooie is dat als je aankomt en niets van ketels weet, je alsnog hartstikke welkom bent. Je krijgt de kans om hier te leren.

Als verkoopmedewerker begin je achterin de winkel. Vanuit daar leer je alles over de goederen. Daarna ga je naar de verkoopbalie. Je moet veel vragen in het begin, zo zijn er bijvoorbeeld qua radiatoren al veel verschillende types. Als je leergierig bent, krijg je veel kansen en ruimte om jezelf te ontwikkelen. Iedereen is heel behulpzaam.

Een gezellige sfeer waarbij je elkaar helpt

De sfeer bij Sietse is top. Ze werken in een klein team. Als je solliciteert, wordt er gekeken of je in het team past. Je bent immers elke dag met elkaar. Tuurlijk zijn er soms irritaties, maar deze worden direct uitgepraat. Je kunt hier alles tegen elkaar zeggen. “Als iemand omhoog zit en er een dienst geruild moet worden, lossen we het samen op om elkaar te helpen. Of als iemand met pauze is en diegene krijgt ineens een klant, springt een andere collega op om te helpen. Je doet het echt samen.” vertelt Sietse.

Er zitten drukke dagen tussen, maar ook dagen waarbij je lekker met je collega’s en een bak koffie over de Champions League praat. Ook drinkt Sietse regelmatig een biertje met collega’s. Op vrijdag bijvoorbeeld. Een van zijn collega’s heeft toevallig een kroeg gebouwd achterin zijn tuin. Daar nodigt hij dan collega’s uit voor een borrel of spelletje. Twee collega’s vinden het ook leuk om met elkaar te darten. Sietse gaat zelf soms sporten met een collega. Het leuke is dat het in het begin dan nog een beetje over werk gaat, maar daarna steeds meer over privé.

Veel contact met collega’s en klanten

Sietse heeft ook contact met bijvoorbeeld installateurs en collega’s van omliggende vestigingen. Er is één keer per jaar een eindfeest, dat is met iedereen. Er zijn inmiddels 79 vestigingen en meer dan 450 collega’s, dus erg leuk om elkaar dan te zien.

Qua klanten heeft Sietse voornamelijk contact met kleine ondernemers, de MKB’ers. “Dat is wel een wereldje, hoor”, vertelt Sietse. Op een gegeven moment ken je elkaar en maak je een praatje over voetbal of darten. Of je bespreekt Max Verstappen van afgelopen weekend even. Soms komt Sietse ze ook tegen in de stad en doen ze samen een borrel.

Als verkoopmedewerker op ontdekkingstocht

Soms krijg je te maken met uitdagende problemen van klanten aan de balie. Zo had Sietse laatst bijvoorbeeld iemand die met een product kwam waarvan ze niet wisten waar die vandaan kwam. Het kwam uit Italië. Uiteindelijk zijn ze via een nummertje op een site bij een leverancier terechtgekomen die het kon bestellen. Dan ben je toch blij dat het weer is gelukt.

Genoeg doorgroeimogelijkheden

Mitchel, de bedrijfsleider van Sietse, is zelf acht jaar geleden begonnen als verkoopmedewerker. Als je jezelf bewijst en er komt een plek vrij, dan kun je hier doorgroeien. Daarbij laat Warmteservice liever interne medewerkers doorgroeien naar bedrijfsleider dan dat ze het buitenaf zoeken. Het voordeel daarvan is dat iemand het bedrijf dan al goed kent. “Ik wist aan het begin niks van koppelingen en sta nu complete offertes te maken voor toiletten en badkamers”, vertelt Sietse.

Warmteservice helpt je in je ontwikkeling. Zo is er een app met cursussen en filmpjes waarmee je kunt leren over materialen. Ook wordt het besproken als je moeite had met een bepaalde klantcasus. Dan zegt een collega na afloop “heb je er ook over nagedacht om het zus en zo op te lossen?”. Het is heel fijn dat je dan ter plekke feedback krijgt van collega’s.

Wil jij net als Sietse aan de slag bij Warmteservice?

Bekijk dan onze verkoopvacatures:

Wil je liever in een andere functie werken? Bekijk dan alle openstaande vacatures: